Biserica Armeneasca RomanParohia "Adormirea Maicii Domnului"

Prefata la monografia Bisericii Armenesti

           Romanul, așezare străveche situată la confluența a două mari râuri, Moldova și Siret, păstrează urme și fapte deosebite din trecutul Țării Moldovei, integrându-se în marea simfonie a istoriografiei generale a binecuvântatei noastre Românii. Oraș medieval și voievodal, cetatea Romanului aduce tot mai multe mărturii despre cei ce i-au dat viabilitate. Locuitorii lui s-au dovedit a fi făuritori de țară, trăitori ai credinței și datinilor străbune, apărători ai gliei și valorilor spirituale, dar și ospitalieri cu toți cei ce s-au stabilit de-a lungul vremii aici.

           La fel ca în toată de Dumnezeu păzita noastră Moldovă, și la Roman există urme istorice ale conviețuirii pașnice a românilor moldoveni cu diferite alte neamuri. Exemplu, în acest sens, se înscrie coexistența poporului moldav cu armenii, despre care marele nostru istoric Nicolae

Iorga preciza că sunt înrudiți cu strămoșii noștri traco-geto-dacii.

           Cel mai important act al istoriei armenilor, care pune în valoare noblețea lor, general recunoscută, este primirea Evangheliei lui Hristos. Se cunoaște faptul că primul stat creștin a fost cel armean, constituit în anul 301, cu 11 ani înainte de edictul de la Milan, și cu 70 de ani înainte ca în Imperiul Roman religia creștină să fie proclamată religie de stat.

           În salba de biserici a orașului Roman, la loc de mare cinste este Biserica armeană cu hramul Adormirea Maicii Domnului. Anul acesta, 2009, se împlinesc 400 de ani de la zidirea ei. După cum se știe, în anul 1609, nobilul armean Agopșa a durat peste timp acest minunat chivot, care se înscrie perfect în armonie cu celelalte ctitorii medievale ale orașului.

           Această sfântă biserică a apărut, prin cinstiții ei ctitori, în urbea romașcană, ca rod al credinței și evlaviei, al spiritului de jertfă pentru tradițiile și datinile strămoșești ale comunității armene. Datorită faptului că membrii comunității armene din Roman s-au diminuat simțitor, în urma înțelegerii chiriarhului romașcan, Preasfințitul Eftimie Luca cu I.P.S. Dirayr Mardichian, conducătorul Arhiepiscopiei armene din România, la 16 aprilie 1981 locașul a intrat în administrarea eparhiei noastre spre folosul creștinilor ortodocși, cu condiția restaurării și conservării lui. Anii au trecut, unul după altul și, iată,a venit sorocul să sărbătorim în mod deosebit împlinirea celor 400 de ani de existență a acestui măreț edificiu.

           Un legământ al nostru a fost alcătuirea unei monografii a Bisericii și comunității armene din Roman care, iată, cu ajutorul lui Dumnezeu s-a realizat, prin osteneala părintelui paroh Pr. Doru Ionel pe care o binecuvântăm spre a fi tipărită.

           Parcurgând cu atenție conținutul lucrării, științific elaborată, am luat contact cu istoria deosebit de bogată și interesantă a comunității armene din orașul nostru. Am avut satisfacția să văd, încă o dată, cât de strânsă a fost legătura dintre români și armeni în decursul istoriei Moldovei în părțile Romanului.

           Autorul a reușit,cu ajutorul surselor și izvoarelor cercetate,să ne zugrăvească un tablou privind apariția și evoluția în timp a comunității armenilor romașcani. Părintele Doru Ionel a desțelenit cu răbdare fiecare etapă istorică, asfel încât lucrarea să devină o operă de referință

în tematica abordată. Venirea și așezarea armenilor la Roman se încadrează în contextul larg al zbuciumatei istorii a poporului armean, care, asemenea poporului român, a fost de mai multe ori răstignit în istoria sa. Trăind alături de acest popor jertfelnic, armenii moștenitori ai unei culturi milenare, au împărtășit experiența lor de secole romașcanilor, având o contribuție

majoră în dezvoltarea economică și socială a ținutului. Mari domnitori ai Moldovei, ca Alexandru cel Bun, Sf. Ștefan cel Mare i-au sprijinit pe armeni pretutindeni în țară, acordându-le privilegii negustorești, drepturi egale cu românii, liberă organizare bisericească, etc.

           Lucrarea subliniază coexistența pașnică și constantă a armenilor alături de români spre beneficiul lor reciproc. Din această coexistență se deslușesc momentele când viața celor două comunități a fost temporar tulburată de crize precum cea din timpul lui Ștefăniță Rareș (1551-1552). Precizăm însă că adevăratele cauze trebuie căutate nu în intoleranța internă a comunităților, ci mai mult în factorii politico-religioși externi.

           După ce lucrarea ne dă informații abundente și documentate despre comunitatea armenească de la Roman, cu neobosita și rodnica ei activitate negustorească, autorul se oprește asupra istoricului bisericii, mărturie peste timp a geniului poporului armean. Din lecturarea monografiei desprindem și faptul că înaintea bisericii actuale a existat un alt locaș de închinare, din lemn, așa cum se precizează în cântecul de jelire al diaconului Mina din Tokkat, la 1551. Conform argumentelor aduse, biserica de la Roman păstrează până astăzi zidurile principale și turnul de pe naos de la 1609, căpătând prin marea transformare de la 1868 forma de cruce prin adăugarea turnului clopotniță și a anexelor. Părintele autor ne captivează apoi prin descrierea amănunțită a elementelor arhitecturale a bisericii, care evidențiază unicitatea monumentului eclesiastic specific culturii armene.

           Nu a fost neglijată în lucrare și prezentarea evenimentelor din istoria mai recentă a bisericii. Din înțelegerea frățească dintre cele două entități eclesiale a rezultat salvarea unui locaș de referință arhitectonică, unde credincioșii ortodocși se întâlnesc cu Dumnezeu, în duminici și sărbătoari, în această poartă a cerului din inima Romanului.

           Prin aceste câteva idei preambulare recomandăm cu căldură lucrarea Părintelui Doru Ionel, alcătuită cu conștiința împlinirii unei datorii de onoare la care ne asociem și Noi, exprimând recunoștința ce trebuie să o nutrim ctitorilor acestui sfânt locaș și generozității Arhiepiscopiei armene din România, care, prin Înaltpreasfinția Sa Dirayr Mardichian, ne-a acordat această încredere. Biserica armeană din Roman rămâne o frumoasă pagină de istorie scrisă de două comunități și va rămâne peste veacuri, o mărturie vie a ecumenismului practic local, a ospitalității și generozității a două biserici surori.

           Avem convingerea că această lucrare editată cu prilejul manifestărilor cultural-religioase de 400 de ani de la zidirea Bisericii armene din Roman va ajuta generațiile viitoare să găsească un exemplu viu în cei ce au trăit împreună, înfruntând vitregiile istoriei în așa fel ca să se poată defini în contextul unei lumi secularizate și secularizante a mileniului al treilea pe care l-am început.

† Dr. Ioachim Bacăuanul

Arhiereu vicar al Episcopiei Romanului

Iată acum ce este bun și ce este frumos, decât numai a locui frații împreună!

Psalmi 132:1